2015. május 12., kedd

Két lábbal a földön: Kenny George


Soha nem láttam még embert, aki teli talpról tisztán zsákolt volna. Még a legnagyobbak is "pipiskednek" picit. Kenny George behozta a "csodát". Fura szerzet volt kezdetben, idővel mégis a kedvenc tengerentúli játékosommá nőtte ki magát. Nem nagyon hallani már róla, a hendikepes harcos neve semmibe veszett. Az egykori csodafigura hamarosan ismét "színre léphet", immár egy képregényben.



A "kis" George 1987-ben született a szeles Chicagóban. Hamar kiderült hogy gigantizmusban szenved, ezért havi szinten az endokrinológia állandó vizitálója lett. A kis nagyembert eleinte semmiféle sportolási lehetőség nem vonzotta, ellentétben korának legnépszerűbb képregényeivel, zsákszámra olvasta őket. A latin középiskolában aztán labdát erőltettek a kezébe, bár nagy kedve nem volt játszani. Idővel megjött az ihlet -no nem a játékhoz- az íráshoz. George számtalan novellát írt, felhalmozott játék, illetve öltözői élményeit használva.

http://www.youtube.com/watch?v=WctBazFZAMc


Megkönnyítette munkásságát, hogy idővel persze a játékkedv is megjött, igaz nem kímélték az edzéseken. Chris Gillien edző űzte-hajtotta, aminek az eredménye az utolsó 2 középiskolás év átlaga: 18 pont, 12 lepattanó, és 10 szerelés. George 236 cm magasra nőtt ekkorra, és 70% lett a dobáshatékonysága. Már 17 évesen el akarták vinni az UNC-be, de az akkori szabályozás miatt ez a kitétel lehetetlen volt. No nem sokat kellett várnia az egyetemi A divízióra. Egészen pontosan 2 évet. Addigra már rengeteg műtéten átesett, így már puszta "használhatósága" is csodaszámba ment.



Ashville kezdetben nem sok babért tartogatott számára, az őrült rohanáshoz felzárkózni kívánó George alig 10 percet szerepelt az idény felében. Térdsérülései miatt tekintélyes ideig a noname frigóban jegelte magát. Ezen idő alatt különböző animációs megoldások, látványtervezetek megvalósításával töltötte az idejét. Bizarr jelenség, sajátos színfolt lett a kapucni alatt somolygó óriás az UNC meccsein. Mert egyet sem hagyott ki, pedig társai már-már katasztrofális "hatékonysággal" bohóckodtak a pályán. Garlandék vitték a show-t a szó negatív értelmében, paródia volt a csapat játéka. És láss csodát, a szurkolók messiásként várták vissza a hallgatag óriást, többen csak miatta jártak meccsekre. George ügyet sem vetett rájuk. Csak a pillanatot, az ihletést kereste. Folyton írt. Tudta, nem akarják megismerni az írót, csak a festék urát. Talán jó is volt így, Kenny nem szerette a nyilvánosságot. A névtelen alkotás híve volt. És így folytatta tovább...



George visszatérése gyorsabb volt a tervezettnél. Óriási üdvrivalgás kísérte a rezignált gólem bemelegítését.  A nézők szeretete "felépítette" a játékos karakterét. Az óriás nem szerette a félmunkát, úgy gondolta ha már játszik, elképesztően nekidurálja magát. Ez volt a filozófiája mindenben. Az első meccsein sorra szerezte a tripla-duplákat -többször közrökönyödésre állva bezsákolt labdákkal-, bár lassúságával a kommentátori élcelődés állandó középpontjává vált. Olykor egészen ügyetlen mozdulataival nem egyszer kacagtatta ki magát, de pillanatokra sem adta fel. Egyre koordináltabb játékát látva már komolyan foglalkoztatta a szakembereket a kérdés: megállná-e George a helyét az NBA-ben? A végül 12 pont, 8 lepattanó, 8 blokk, 18,5 játékperc átlaggal végző játékos alaposan felad(hat)ta a leckét, de az élet átvágta a gordiuszi csomót. George nem lett játékos. Egy gyorsan lefolyó MRSA fertőzés miatt elveszítette jobb lábát. A lehetőségek labirintusából kiszakadó fiú sorsa így kiegyengetődött. Alapítványi munkatársként kezdte, de mára az USA egyik legkeresettebb képregényrajzolója lett. A tervek szerint hamarosan mint új képregényhős is megjelenhet a "színen". Nem Kenny George a kosaras, hanem Kenny George, az ember.

Érdekes koncepció le(hete)tt volna George "felépítése". Az NBA-hez ugyanis jó adag self-management is kell, különösen egy ilyen karakterű magasembernél. Bár az identitásokat sokszor a "véletlen" generálja (The Answer - Iverson, The Truth - Pierce), azért egy-egy "jó anyagot" nem habozik tudatos munkával egyenesen posztmodern mesehőssé varázsolni az éles szemű sales. Olyan hőssé, akivel emocionálisan is azonosulhat a cirkusz szerencsés látogatója. Az ún. "jófiú" karakter célba érését egyfajta magasabb igazságszolgáltatással fogadja a nagyérdemű, különösen ha ezt jókora hendikeppel teszi. Ez történt anno George Mureshannál is, bár azért valljuk be, az ő személyes brandje hamar elértéktelenedett. Mindenesetre jó érzés hinni, tudni hogy van második esély. Hogy a kemény munka kifizetődő, és a peremember önerőből állhat a frontvonalra. Persze ez -akár csak a valóságban- azért másoktól is függ. Jócskán. Az a bizonyos felfelé mutató hüvelykujj nemhiába védjegy a római gladiátorjátékok óta. Az elfeledettségből az "életre" vezető út sikereit csatolja vissza a mindenkori közösségekben.

Kenny  is "lájkot" kapott, igaz, nem a pályán, és nem is a környékén. A számtalan útvesztő között, közvetlen, és közvetett közlekedési akadályokra fittyet hányva él, lavírozik, vagy ha úgy tetszik, keres. Ha valaha is látott fákat, most csak az erdőt kémleli.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése